Koncepce školy
Kde jinde najdete svobodu než v našem Ráji!
Pokud nelze tuto myšlenku praktikovat v běžném životě, jsme tady my, abychom pomohli. Nechceme vás nahradit, ale můžeme kráčet společnou cestou, tedy cestou splněných snů a přání, a to nejen vašich dětí tak, aby byly šťastné a spokojené po celý svůj život a mohly říci, že vstup do školy až po její ukončení byl úžasný a přinesl jim všechna jejich očekávání a posunul je k jejich vytouženým cílům.
Koncept svobodných demokratických škol se díky přesvědčení o pozitivnímu základu lidské povahy a přirozené potřebě vnitřně motivovaného učení dlouho pohyboval mimo komfortní zónu mainstreamové pedagogiky.
Moderní výzkumy v oblasti vývojové psychologie a neurověd ale potvrzují intuitivní předpoklady zakladatelů prvních svobodných demokratických škol jako jsou Summerhill nebo Sudbury Valley. Svobodné demokratické vzdělávání se tak mj. i díky rychle se měnícím potřebám trhu práce po dekádách existence na okraji stává respektovaným vzdělávacím proudem, jednou z možností jak lze ve vzdělávání efektivně reagovat na výzvy rychle se měnícího světa.
Svobodné demokratické školy naplňují svým specifickým způsobem tendence ve vzdělávání, které jsou podporovány vzdělávacími strategiemi nejen u nás ale i ve světě a které zahrnují například přechod na kompetenčně orientované vzdělávání, podporu vnitřně motivovaného učení a odpovědnosti studenta, vytváření moderní kultury školy založené na demokratizaci rozhodování a na tzv. Wellbeingu, podporu spolupráce a přirozeného učení, organické vytváření sociálních kompetencí nebo přirozenou inkluzi.
Vize školy "jsme a rosteme spolu" vyjadřuje náš hlavní záměr, kterým je vytvářet bezpečné, autentické, demokratické a inspirující prostředí pro svobodný rozvoj a učení všech, kdo jsou součástí školy – dětí, učitelů, dobrovolníků a externistů. Někdy proto také o naší škole hovoříme jako o učící se škole.
V pedagogice vycházíme z konstruktivismu a na něj navazujících teorií učení, především pak z humanistické teorie vzdělávání, kde nás inspirují autoři jako Maslow, Rogers nebo Neil.
Koncepce školy je vedle našich pedagogických zkušeností inspirována především zahraniční zkušeností svobodných demokratických škol. Od roku 2019 se účastníme každoročních setkání Svobodných demokratických škol v České republice jako členi ASDŠ, která je i součástí širší sítě evropských demokratických škol EUDEC. Dále jsme součástí Asociace lesních škol, která podporuje vzdělávání pro udržitelný rozvoj a EVVO.